اولین دوره آموزشی بهبود تغذیه برگزار شد

يزدفردا- اولین دوره آموزشی بهبود تغذیه با هدف آشنایی مدیران و مربیان مهدهای کودک با شیوه های صحیح تغذیه در دو گروه مربیان کودکان نوپا و شیرخوار، مربیان سنی نوباوه و مدیران مهدهای کودک به مدت 4 روز در مرکز جامع شهید فیاض بخش یزد برگزار شد.
در این دوره آموزشی دکتر غنیمت رئیس بهزیستی حوزه شهرستان یزد طی سخنانی با تاکید بر اهمیت و نقش مهدهای کودک به عنوان یکی از ملموس ترین نهادهای مرتبط با کودکان و لزوم اطلاع رسانی به آنها گفت: تغذیه صرفا خوردن و پرکردن شکم نیست و و در لذت بردن از خوردن جدای از ارضای آنچه مایحتاج ضروری بدن به شمار می رود ، لذت عاطفی و روانی نیز که کودک با والدین و اطرافیان به هنگام جمع شدن دور یک سفره پیدا می شود و نتیجه آن ایجاد شادابی و و تعلق به گروه، آموزش عادات و آداب به کودک می باشد.
وی با اشاره به اثرات تغذیه نامطلوب در روند رشد کودکان گفت: تحقیقات نسان می دهد سوء تغذیه شدی باعث عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری، اختلالات جسمی ماندگار نظیر: اختلال در بینایی، شنوایی و حسی می شود.
در این دوره آموزشی همچنین نقیای کارشناس مرکز بهداشت استان در خصوص تاثیرمواد غذایی در فعل و انفعالات فیزیولویولویکی بدن گفت: شاید در ابتدا وجود برخی از ترکیبات مثل چربیها در بدن غیرضروری به نظر آید اما دسته قنده و چربیها ، ویتامین ها و پروتئینها املاح و مواد معدنی و آب را از جمله ترکیباتی هستند که برای بدن اساسی و ضروری می باشند.
وی با تاکيد بر رعایت اصول تغذیه به ارائه توضیحاتی در خصوص تشخیص رشد طبیعی کودک و توقف رشد و نقش شیر مادر در تغذیه کودکان پرداخت.
ابوالفضلی کارشناس دیگر مرکز بهداشت نیز بیماری را یکی از عوامل اثرگذار بر وضعیت تغذیه کودک بیان کرد و گفت: بیماری موجب افزایش نیاز، کاهش اشتها و درایفت کم مواد غذایی و در نهایت متوقف شدن رشد کودک می گردد.
وی در پایان به ارائه توصیه هایی در خصوص غذادادن به کودک بیمار و تغذیه آن پس از بیماری پرداخت.

يزدفردا                                                                         

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا